Gry planszowe są świetnym pretekstem do spędzenia wieczoru w rodzinnym gronie. Są wśród nich także gry edukacyjne, dzięki którym dzieci mają sposobność do nauki przez zabawę, a rodzice możliwość zapewnienia swoim pociechom ciekawej i rozwijającej rozrywki. Przyjrzyjmy się bliżej wybranym modelom i sprawdźmy, jakie gry edukacyjne będą odpowiednie dla 6-latka.
Po jakie gry edukacyjne mogą sięgać rodzice 6-latka? Czym kierować się przy wyborze?
Warto wdrażać dzieci w świat gier już od najmłodszych lat, ponieważ niesie to za sobą szereg korzyści. Gry planszowe stwarzają okazję do tego, aby cała rodzina spędziła wspólnie czas, są pretekstem do rozmowy z dzieckiem, a niekiedy także do nauki nowych umiejętności. Czym się kierować, wybierając grę dla sześcioletniego szkraba? Przede wszystkim sprawdźmy na pudełku, do jakiej grupy wiekowej skierowany jest dany produkt. Poza wiekiem weźmy też pod uwagę umiejętności dziecka. Bardzo ważne jest, aby gra nie była ani zbyt łatwa, ani zbyt trudna, ponieważ maluch może się wtedy szybko nią znudzić lub zniechęcić i po prostu rzuci ją w kąt. Dobrze, żeby stawiała przed smykiem nowe wyzwania, jednak na miarę jego możliwości, tak żeby mógł odnieść sukces i chociaż od czasu do czasu zwyciężyć.
Warto wziąć też pod uwagę zainteresowania dziecka, ponieważ gra, która trafi w jego gust, nie powinna znudzić mu się zbyt szybko. Zastanówmy się też, jakie umiejętności malca wymagają podszkolenia. Przykładowo, jeśli nasza pociecha nie przepada za matematyką, ale lubi zwierzęta, rozwiązaniem może być gra Superfarmer. Liczenie zwierząt powinno przyjść dziecku łatwiej niż wykonywanie działań arytmetycznych na papierze. Dobrze jest też sprawdzić, dla jakiej liczby graczy przeznaczona jest dana planszówka. Jeśli mamy dużą rodzinę, lepiej wybrać taką, w którą może grać jednocześnie więcej osób. Jeśli zaś mamy tylko syna czy córkę, zdecydujmy się na grę, z której można korzystać w dwie osoby albo nawet w pojedynkę.
Oto przegląd propozycji 10 gier edukacyjnych, które mogą wspomóc sześciolatka w nauce i opanowywaniu wiedzy z różnych dziedzin.
Wiedza ogólna
Trefl, Mały Odkrywca idzie do szkoły. Mistrz wiedzy
Trefl, Mały Odkrywca idzie do szkoły, Mistrz wiedzy to gra dla dzieci od 6 lat, która zawiera aż 300 pytań podzielonych na 4 kategorie (przyroda, nauka, historia i wynalazki, kultura i sztuka). Do wyboru mamy aż 3 poziomy trudności, dzięki czemu możemy dostosować grę do umiejętności smyka. Dostępne są również 3 warianty rozgrywki, grę można więc urozmaicać, aby była jeszcze ciekawsza i bardziej zajmująca. Gry typu "Mistrz wiedzy" sprawdzają się w porządkowaniu wiedzy szkolnej, poszerzają ją i utrwalają. Można wykorzystywać je nie tylko w domu, ale także w podróży, urozmaicając w ten sposób dzieciom czas spędzony w drodze.
Matematyka
Granna, Superfarmer De Lux
Granna, Superfarmer De Lux to znana i popularna gra ekonomiczna stworzona przez wybitnego polskiego matematyka Karola Borsuka. Zadaniem graczy jest wcielenie się w farmerów i zgromadzenie jak najbardziej urozmaiconego inwentarza. Podczas gry wykorzystywane są specjalne, dwunastościenne kostki służące do powiększania stad hodowanych zwierząt. Zwierzaki można wymieniać na inne, tak aby uzbierać co najmniej po jednym okazie z każdego gatunku, czyli konia, krowę, świnię, owcę i królika. Wygrywa ten, kto zrobi to jako pierwszy. Trzeba być jednak niezwykle czujnym, ponieważ w okolicy grasują wilki i lisy czyhające na zdobyte przez farmerów zwierzęta. Pomóc mogą nam psy, które ochraniają nasz inwentarz.
Nowe wydanie zyskało wyjątkową szatę graficzną z ilustracjami Piotra Sochy. Dodatkową atrakcją, szczególnie dla młodszych graczy, będą niewątpliwie plastikowe figurki psów. Poza tym Superfarmer De Lux charakteryzuje się nową, bardziej dynamiczną rozgrywką.
Historia
Hipokampus, Byli sobie wynalazcy
Hippocampus, Byli sobie wynalazcy to gra, która umożliwia poznanie wybitnych wynalazców oraz odkryć, które kształtowały rzeczywistość, w jakiej żyjemy. Jej celem jest rekonstrukcja trzech z 24 schematów wielkich odkryć. Zwycięża ten, kto zrobi to jako pierwszy, zdobywając 3 żetony Eureka. Podczas rozgrywki dzieci poznają wiele ciekawostek często wykraczających ponad program szkolny. Warto też zwrócić uwagę na okrągłą planszę, która jest nie tylko oryginalna, ale i praktyczna – dzięki niej każdy łatwiej może obserwować przebieg gry.
Geografia – Świat i Polska
Egmont, Wyprawa do dżungli
Egmont, Wyprawa do dżungli to pamięciowa gra karciana. Zaczyna się od rozdania uczestnikom kart i rozłożenia pozostałych na stole obrazkiem do góry. Po chwili leżące na stole karty zakrywamy, a zadaniem uczestników jest znalezienie wśród nich obrazków odpowiadających tym, które znajdują się na kartach, jakie sami trzymają w dłoni. Rozgrywka przypomina zatem kultowe memory, urozmaica ją jednak fakt, że akcja osadzona jest w Ameryce Południowej, a uczestnicy nie szukają wyłącznie par, lecz ukrytych skarbów Majów.
Zielona Sowa, Kontynenty
Zielona Sowa, Kontynenty to gra, dzięki której dowiemy się, który kontynent jest największy, a który najmniejszy, jakie są najdłuższe rzeki świata oraz gdzie leży największe jezioro na świecie. Na grę składa się 10 rund, podczas których uczestnicy wykonują tajne misje, może to być np. odwiedzenie trzech najwyższych szczytów na trzech kontynentach. Miejscom tym odpowiadają poszczególne pola na planszy. W każdej lokalizacji są jednak tylko dwa żetony, dlatego musimy uważać, aby inni uczestnicy rozgrywki nie dotarli do niej przed nami. Wygrywa ten, kto zbierze najwięcej żetonów.
Trefl, Polska, poznaj swój kraj
Trefl, Polska, Poznaj swój kraj to gra edukacyjna, z pomocą której dzieci mogą lepiej poznać swoją ojczyznę. Podczas wykonywania zadań dowiedzą się między innymi, jakie są symbole narodowe Polski, kim są sławni Polacy, jakie są najważniejsze miejsca w naszym kraju oraz poznają bogactwo polskiej przyrody. Dodatkowo do gry dołączony jest magiczny ołówek na baterie, który poprowadzi dziecko przez rozgrywkę, zatem maluch może korzystać z niej samodzielnie.
Język polski
Mały Geniusz, Quiz Język Polski
Lisciani, Mały Geniusz, Quiz Język Polski powstał w oparciu o program nauczania języka polskiego w szkole podstawowej. Znajdziemy w nim pytania z różnych części gramatycznych naszego języka. Podzielony jest na 3 stopnie trudności, dzięki czemu bez trudu dopasujemy zadania do wiedzy naszej pociechy. Podczas zabawy dziecko pozna wiele nowych słów oraz ich znaczenie. Gra przeznaczona jest dla dzieci od 5 do 10 lat, więc może nam towarzyszyć przez całą edukację przedszkolną i wczesnoszkolną malucha.
Alexander, Kalambury mini
Alexander, Kalambury mini to propozycja zarówno dla małych, jak i dużych, a liczba graczy jest w zasadzie nieograniczona. Celem uczestników gry jest przedstawienie za pomocą gestów lub rysunków hasła wskazanego na wylosowanej karcie z różnych kategorii. Drużyna gracza musi je odgadnąć. Wygrywa ten zespół, który odgadnie najwięcej haseł. A wygrać może praktycznie każdy, bez względu na wiek, ponieważ w trakcie gry liczą się refleks i umiejętność szybkiego kojarzenia.
Język angielski
Alexander, Kalambury mini
Trefl, English, Play and Learn to niesamowita przygoda z językiem angielskim. Zestaw zawiera aż 5 różnych gier o zróżnicowanym stopniu trudności. Dzięki magicznej folii dzieci mogą weryfikować poprawność swoich odpowiedzi. Gra zabierze dzieci na wycieczkę do Wielkiej Brytanii, podczas której podszkolą się z języka używanego w tym kraju i zdobędą wiedzę z zakresu najczęściej używanego słownictwa.
Opracowała: Grażyna Zaborska-Szmajda